Skip to main content
 
 

Zaawansowane projekty B+R

Safe Engineering Services

PŁYWAJĄCA PLATFORMA DOKUJĄCA (PPD) WG. PROJEKTU KLASYFIKACYJNEGO
– IDEK SP. Z O.O./ ALKOR SP. Z O.O.

Podstawowe dane techniczne – wymiary główne:

  • Długość całkowita (z odbojnicami) Lc=69,25 m
  • Długość między pionami LPP=69,00 m
  • Szerokość konstrukcyjna BK=30,00 m
  • Szerokość całkowita (z odbojnicami) BC=30,25 m
  • Wysokość boczna przy wieżach H=13,00 m
  • Wysokość do pokładu roboczego H1=5,00 m
  • Zanurzenie maksymalne PPD dla funkcji doku TDmax=11,00 m
  • Zanurzenie maksymalne pontonu PPD dla funkcji doku TPmax=4,70 m
  • Zanurzenie maksymalne PPD dla funkcji transportowej TTmax=3,80 m
  • Długość wież LW=18,00 m
  • Szerokość wież BW=4,00 m
  • Wysokość wież liczona od pokładu roboczego HW=8,00 m
  • Szerokość pontonu między wieżami BR=22,00 m
  • Odstęp wręgowy 500 mm
  • Maksymalny udźwig PPD dla funkcji transportowej PTmax=5000 t
  • Maksymalny udźwig PPD dla funkcji doku PDmax=3000 t
  • Wyporność PPD dla zanurzenia 4,70 m DTmaxP=9568,00 t
  • Wyporność PPD dla zanurzenia 11,00 m DTmaxD=11310,00 t
  • Dopuszczalne obciążenie pokładu (w pasach ruchu platform SPMT) q1max=20t/m2
  • Dopuszczalne obciążenie pokładu q2max=10t/m2

OPRACOWANIE I DEMONSTRACJA ZUNIFIKOWANEJ TECHNOLOGII PRZEMIESZCZANIA SZCZEGÓLNIE CIĘŻKICH, WIELKOGABARYTOWYCH KONSTRUKCJI PŁYWAJĄCYCH I HYDROTECHNICZNYCH (OFFSHORE) POMIĘDZY LĄDEM A PŁYWAJĄCYMI URZĄDZENIAMI DOKUJĄCYMI LUB TRANSPORTOWYMI, Z WYKORZYSTANIEM ZAUTOMATYZOWANYCH ALGORYTMÓW OBLICZENIOWYCH

Umowa o dofinansowanie nr: POIR.01.01.01-00-1169/19-00 z dnia 28.05.2020 r.

Streszczenie projektu

W ramach projektu realizowanego przez konsorcjum firm Alkor Sp. z o.o. oraz Safe Co. LTD. Sp. z o.o. zostanie opracowana i zademonstrowana zunifikowana technologia przemieszczania szczególnie ciężkich, wielkogabarytowych konstrukcji pływających i hydrotechnicznych (offshore) pomiędzy lądem a pływającą platformą dokującą, z wykorzystaniem zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych.

Projekt zostanie zrealizowany w trzech etapach jako prace rozwojowe. W etapie pierwszym zostaną zrealizowane prace projektowe a w dwóch pozostałych etapach eksperymentalne prace rozwojowe. Projekt będzie realizowany przez Konsorcjantów posiadających komplementarne kompetencje i duże doświadczenie w branży stoczniowej. Zespół B+R składa się również z naukowców wywodzących się z Politechniki Gdańskiej oraz podwykonawcy dysponującego doświadczoną kadrą naukowo-techniczną. W wyniku realizacji projektu Konsorcjanci wprowadzą na rynek innowacyjną usługę przemieszczania wielkogabarytowych konstrukcji z lądu na wodę i z wody na ląd. Realizacja projektu przyczyni się również do wzrostu pozycji konkurencyjnej Konsorcjantów oraz rozwoju polskiego sektora stoczniowego.

Prace rozwojowe dotyczyć będą

  1. Przeprowadzenia analiz, w tym analiz numerycznych oraz symulacji w celu opracowania koncepcji dokowania z wykorzystaniem platform SPMT na jednostce pływającej platformy dokującej (dalej nazywanej w skrócie PPD) wraz z uwzględnieniem transportu zadokowanych konstrukcji.
  2. Opracowania dokumentacji projektowej prototypu PPD, prototypu pomostu transportowego oraz stworzenia oprogramowania wykorzystującego zautomatyzowane algorytmy obliczeniowe.
  3. Stworzenia i przetestowania w warunkach rzeczywistych prototypów – pływającej platformy dokującej oraz pomostu transportowego.

Rezultatem projektu będzie m.in.:

  1. Innowacyjna pływająca platforma dokująca umożliwiająca transport wielkogabarytowych konstrukcji z lądu na wodę i z wody na ląd.
  2. Wzrost bezpieczeństwa procesów przesuwania ładunku na lądzie dzięki zastosowaniu rozwiązań zapewniających wysoką manewrowość na nierównym terenie.
  3. Zapewnienie wykonywania transportu ciężkich konstrukcji z lądu na wodę oraz z wody na ląd na nabrzeżach o niskiej dopuszczalnej obciążalności
  4. Skrócenie czasu wykonywania operacji dokowania/wydokowania jednostek.
  5. Implementacja w firmach Konsorcjum zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych przy wykorzystaniu oprogramowaniu służącego do planowania, wyceny, sterowania i kontroli bezpieczeństwa procesu przemieszczania konstrukcji.

Okres realizacji projektu: 2020.06.01 – 2022.12.31

Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi: 23 961 538,75 zł

Wkład Funduszy Europejskich: 9 584 615,50 zł

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt jest realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka nr 6/1.1.1/2019.

PPD W BUDOWNICTWIE HYDROTECHNICZNYM

Zalety wprowadzenia do budownictwa hydrotechnicznego platformy PPD*

Realizacja budowli hydrotechnicznych, niezależnie od ich typu (konstrukcje narzutowe, stawiane lub mieszanego typu) uzależniona jest od warunków pogodowych panujących na morzu. Budowa w warunkach otwartego morza jest bardzo czasochłonna, narażona na sztormowe przerwy pogodowe (założyć należy nawet 25-35% rezerwy czasowej na przestoje). Często już wykonane elementy muszą być zabezpieczane przeciwsztormowo co podnosi również koszty realizacji.

Zastosowanie platformy PPD w wykonawstwie budowli hydrotechnicznych realizowanych na otwartym morzu, daje możliwość częściowego uniezależnienia się od warunków pogodowych poprzez produkcję dużych żelbetowych konstrukcji pływających (np. skrzyń fundamentowych) w warunkach pełnego osłonięcia od falowania, wewnątrz portów. Dzięki temu czas realizacji konstrukcji znacząco się skraca, a koszt ich realizacji jest tańszy o min.10%

Platforma PPD byłaby używana tylko do budowy spodnich elementów konstrukcji, które po uzyskaniu pływalności byłyby dokowane i wyprowadzane z PPD. Dobetonowywanie projektowanych konstrukcji do docelowych gabarytów realizowane byłoby już przy nabrzeżu.

* Dane przygotowane na podstawie opracowania analitycznego przygotowanego przez WUPROHYD Sp. z o.o. – Biuro Projektowe na zlecenie SAFE Sp. z o.o.

PPD W PROCESIE PRZEMIESZCZANIA SZCZEGÓLNIE CIĘŻKICH, WIELKOGABARYTOWYCH KONSTRUKCJI PŁYWAJĄCYCH

Pływająca Platforma Dokująca to projekt wprowadzający na rynek innowacyjną usługę przemieszczania wielkogabarytowych konstrukcji pływających i hydrotechnicznych (offshore) z lądu na wodę i z wody na ląd, z wykorzystaniem zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych.

Proces transportu odbywać się będzie na modułowych platformach transportowych SPMT (Self-Propelled Modular Transporter – Samobieżny Transporter Modułowy). Samobieżny transporter modułowy to specjalny pojazd, który ma hydraulicznie sterowaną jazdę i hydraulicznie sterowane podnoszenie.

Dzięki dużej nośności PPD (3000-5000 ton)s transportowane konstrukcje mogą być w pełni wyposażone np. statki lub inne w pełni wyposażone wielkogabarytowe moduły konstrukcyjne i technologiczne.

Naciski/obciążenie jednostkowe na polskich nabrzeżach portowych wynoszą 2,0 t/m2, dlatego zaprojektowana została specjalna kładka/pomost, która będzie służyć do transportu wielkogabarytowych konstrukcji o masie 3000 ton nad częścią nabrzeża

Łączny czas transportu z nabrzeża na PPD i wodowania będzie wynosił: 5 godz. dla statku o masie 1200 t – obecnie to nawet 48 godz.

Długość obiektu możliwego do bocznego załadunku na PPD po demontażu baszt wynosi min. 90 m.